lauantai 23. toukokuuta 2009

Tulihan tokoiltua

Nimittäin tokokokeessa tänään. Eikä kyllä mitenkään kehuttavasti mennyt. Tuomari oli uusi meille, ihan mukava, mutta aika tiukanlainen, joten ei taida hänelle meillä Millan kanssa asiaa enää olla...

Mä en taas ymmärrä tuota koiraa ollenkaan. Osa meni ihan ok, osa ei, ja lisäksi tuli uusia ongelmia, ehkä. Tai sitten oli mielenilmaisua liiasta treenaamisesta. Liikkeet oli sekoitettu, mikä oli mielestäni mukavaa vaihtelua. Aluksi tehtiin toinen ryhmäliike, sitten jokainen teki yksittäin pari liikettä, sitten yksittäin muut liikkeet ja lopuksi toinen ryhmäliike. Liikkeiden järjestys siis: istuminen, idari, ruutu, seuraaminen, luoksetulo, ohjattu nouto, hyppynouto, tunnari, kaukot (ehkä jotenkin näin) ja paikalla makuu. Mä itte unohdin lopusta tuon ryhmäliikkeen kokonaan, ja koira oli jo autossa lepäämässä ja oli saanut kaikki herkutkin jo. Yhtäkkiä sitten, kun oli viimeinen koirakko suorittamassa jotain toiseksi viimeistä liikettä, Marko tuli kysymään, koska Milla tulee tekemään sen liikkeen. Hain Millan juosten autosta, en saanut ittelleni hyvää virettä aikaan. Itse asiassa mä en oikein tiedä keskityinkö noihin liikkeisiin ollenkaan, jännittänyt mua ei ainakaan, koska näin jo aikaisempien luokkien kohdalla, ettei pisteitä kerry meille kovinkaan paljon. Ja koepaikalle lähdinkin treenaamaan.

Paikalla istuminen: muistin sanoa jättäessäni koiran, että istu. Takaisin tullessa Milla istui, vaikka olin ihan varma, että makaa. Piste lähti siitä, että oli liikuttanut toista jalkaansa, eli 9.

Idari: seisominen hyvä, istumista ei jostain syystä tehnyt (mielestäni ihan ok käsky, ei kuulemma niin terävä kuin muulloin), maahanmeno ok, vaikkakin hidas. Seuruu koko ajan hyvä. 6.

Ruutu: en tiä kattoiko ruutuun, merkin ainakin näki. Ruudussa oli uudenvärinen nauha, mikä kyllä näkyi kauas. En kuitenkaan hermostunut siitä, ettei välttämättä kattonut ruutuun. Merkille hyvin, ja hyvin odotti käskyä. Ruutuun vauhdilla, mielestäni huusin seis-käskyn ajoissa, mutta luultavasti se oli liian myöhään kuitenkin. Ei pysähtynyt, meni yli takana olevalle tiiliskivelle, joka oli kehänauhan päällä. Ei ruutuun enää vaan juoksi mun luo. 0. Ruutu uusintana kokeen jälkeen, meni silloinkin takatiiliskivelle, nyt kuiteski ruutuun ja sinne makaamaan. Ennakoi liikkeellelähdön, taas, eli lähti liikkurin käskystä. Argh! Ja treeneissä malttaa odottaa.

Seuraaminen: kuulemma kävelin hitaan osuuden liian hitaasti. Ehkä niin, koska munkaan mielestä se ei ollut niin hyvää seuraamista kuin on ollut. Yllättävää kyllä, juoksuosuus oli paras. Muutoin en ole seuraamiseen tyytyväinen, mutta 8 saatiin.

Luoksetulo: Milla ei mennyt kuin vasta kolmannella käskyllä maahan! Ihan outoa. Onhan tuo maahanmeno välillä tökkinyt, mutta ei ikinä noin paljon! Oon aika neuvoton tuon kanssa. Tai siis kait mun pitäis ottaa iloisempia maahanmenoja ja vois olla hyvä vaihtaa käskyäkin, mutta jotenkin ei innosta alkaa opettaa sitä alusta. Seisomisessa näytin käsimerkin, ajattelin, että pysähtyy, ja saadaan edes 5 p, mutta ei, vähän vain hidasti. Sen sijaan maahanmenon pysähdys oli ehkä tähän asti hienoin. Outoa. Miten se tuohon sitten pysähtyi ja vielä maahan? 0 pistettä. Tulipa tässä mieleen, että täytyypä tuossakin kokeilla takapalkkana sitä namirasiaa. Nameja ja palloa oon käyttänyt, on vähän parantanut. "Läpijuoksua" ei ole tehnyt hetkeen. Mutta namirasia on tosiaan auttanut muissa, ehkä tässäkin.

Ohjattu nouto: merkille ihan hyvin, vähän hitaammin kuin ruudun merkille. Odotti hyvin, ja erittäin vauhdikkaasti oikealle kapulalle. Kapulasta taas laipasta kiinni, meni mun ohi, oli kuulemma korjannut kapulan asentoa, ja se sitten tippui, nosti itte ja toi vierelle. Ihan hyvä luovutus. Oli kuulemma alkanut kapulan pureskelun vasta aika lähellä mua. Onkohan tällä jotain yhteyttä variksen kanssa? Mä olin tyytyväinen jo siitä, että haki oikean kapulan. Pisteitä 5.

Hyppynouto: muistin heittää laipasta, heitto hyvä. Kuulemma ei olisi tarvinnut heittää niin kauas kuin heitin, mutta luultavasti olisin kuiteski heittänyt niin kauas, vaikka olisin asian tiennytkin. Muutoin koko liike hyvin, mutta taas kapulan kanssa mun ohi, ja katteli siellä takana Markoa. Tuli vierelle ja ihan hyvä luovutus, pisteitä 8,5.

Tunnari: Ei kääntynyt mun mukana täyskäännöstä, hyvä. Haisteli aika kauan kapuloita, musta tuntuikin etten ehtinyt kunnolla hajustaa kapulaa. Ja näytti jo siltä, että meinaa nostaa väärän. Se tästä olis vielä puuttunutkin. Toi kuitenkin oikean, mutta jäysti sitä taas, ja senkin kanssa meni mun ohi, ja jäi sitä sitten vinosti taakse pureksimaan. Otin sitten kapulan pois itte. En tiä veikö tuo pisteitä vai ei, muistaakseni liikkuri oli jo sanonut kiitos. Pisteitä 5. Mä en ymmärrä, mikä noiden kapuloiden kanssa tänään oli. Mä jo aloin epäillä, että Millalla on kurkku kipeä tai jotain, tai hampaissa jotain. Silloin kun oli jotain, se keksi kaikkia tämmösiä juttuja, joilla näytti, ettei ole kunnossa. Mutta damia silti kantoi ihan ok. Toisaalta se eilinen varishommelikin saattais liittyä tuohon suuhun/kurkkuun. En tiä. Nyt illalla on vaikuttanut ihan normaalilta, ehkä väsyneeltä vain.

Kaukot: Ei ekalla maahan. Eka vaihto maasta istumaan, ei tiettykään sitten voinut nousta ekalla istumaan, tokalla vasta. Muutoin meni vaihdot hyvin, eikä kuulemma liikkunutkaan paljon eteenpäin. Pisteitä 5,5.

Paikalla makuu: olin tyytyväinen, että me oltiin ekana, mutta ei auttanut mitenkään. Annoin kolme! maahanmeno-käskyä, ei mennyt, vaan jäi istumaan. Mahtoiko muuten osoittaa mieltään siitä, että ollaan otettu niin paljon istumista? Ja muistelin just, että koska on mahdettu ottaa sivulla maahanmeno. Enpä muista. No tuo liike oli tuolla jo 0. Mietin vain, että olisko kannattanut laittaa se tuosta käden avulla maahan. Jättäessä sanoin paikka-käskyn, joka on nyt sitten se paikallamakuun käsky. Oli sitten mennyt iteksseen maahan. Ja nousi siinä vaiheessa itekseen ylös istumaan kun olin koiran takana. Eli Milla oli kyllä ihan täysin sekaisin tuon liikkeen aikana. Mutta sitä en käsitä, miksi maahanmenot tökki taas näin kovin, kenttäkään ei ollut edes märkä, vaan ihan hyvä.

Yhteispistemäärä 146,5, ei tulosta. Mä alan pikkuhiljaa kyllästyä siihen, että ollaan aina viimeisiä ilman tulosta. Mutta silti kattelin koska olis seuraava sopiva koe. Se löytyi sitten kolmen viikon päästä. Toisaalta hyvä, toisaalta huono. Hyvä siksi, että ehtii treenata rauhassa eikä välttämättä joka päivä tarvi. Mutta huono taas sen kannalta, että sitten jännittää niin kovin paljon.

Huomenna olis nomekoe tuolla jossain. Lähden sinne sillä mielellä, että kiva ajaa sinne asti ja kattoa ekalla riistalla, että se ei ota sitä. Jos Milla tämän tekee, tiedän, että jotain taitaa olla vialla sen suussa/kurkussa. Ei kyllä saisi tuolla mmielellä lähteä, Milla aistii sen niin helposti musta. Lähdetään nyt vain harjoittelemaan koetilannetta tässäkin lajissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti