maanantai 4. toukokuuta 2009

Kauden eka tokokoe

No niin, tämän vuoden ensimmäinen tokokoe on ohi. Koe meni hyvin ja huonosti. Osittain tavoitteet täyttyi ja osittain ei.

Elikkäs meidän tavoitteena oli mm. se, että en jännittäisi niin kovaa. Itse asiassa koko kokeen tarkoituksena oli olla mulle sellainen harjoitus, etten jännittäisi ja saisin kisakokemusta taas. Lisäksi asetin ittelleni tavoitteeksi sen, että keskittyisin yhteen liikkeeseen kerrallaan, ja etenkin koiraan ja liikkeen suorittamiseen. Enkä huomioisi tuomaria tai liikkeenohjaajaa tavallaan liikaa enkä etenkään yleisöä. Osittain onnistuin näissä. Tuo, etten jännittäisi ei todellakaan toteutunut. Ensimmäisen liikkeen eli paikalla istumisen jännitin ja seuraus oli sen mukainen. Mutta siitä kohta. Siinä, että keskityn koiraan ja liikkeen suorittamiseen kerrallaan, onnistuin suht hyvin. Ainoastaan kaukot meni mielestäni sen takia pilalle, etten enää keskittynyt kunnolla ja käskyt oli sen mukaisia, hätäisiä. Oma mielentila muuten koko kokeen ajan oli ihan hyvä, vaikka osa liikkeistä menikin huonosti. Sain nollista huolimatta, ainakin omasta mielestäni, vietyä kokeen iloisesti eteenpäin.

Paikalla istuminen, tätä jännitin ehkä kaikkein eniten. Milla sai viime kesänä jostain päähänsä, että paikalla istumisesta pitää mennä maahan kesken kaiken. Aikaisemmin oon tainnut kirjoitella ylös, miten tätä oon treenannut. Luulin, että oon saanut kuntoon, kun siellä möllitokossakin onnistui, mutta ei. Kun oltiin siinä rivissä, Milla katteli ihan muualle ja näytti siltä ettei voisi vähempää kiinnostaa. Tiesin, kun palasin takaisin, että Milla makaa, heijastui autosta... Yritin mennä sen luo takaisin ihan normaalisti, etten pyörittelisi päätäni tai mitään. Enkä etenkään ole kiukkuisen näköinen. Oli kuulemma istunut 20 s ja sitten mennyt maahan. Elikkä pisteet 0.

Paikalla makuu, tässä jännitin sitä, meneekö ekalla käskyllä maahan ja sitten, että ennakoiko nousun tai nouseeko ekalla istumaan. Mutta meni hyvin ekalla maahan, ehkä hitaasti, mutta meni kuiteski. Ei ennakoinut ja nousi hyvin istumaan, ehkä hitaasti tässäkin. Pisteitä niistä ei ainakaan mennyt, ainoastaan puoli pistettä lähti siitä, että kattoin koiraa, kun käskin maahan. Eli omasta virheestä ½ p pois. Pisteet 9,5.

Seuraaminen, tässä oon treenannut makupalalla sitä oikeaa paikkaa. Ilman namia en ole oikeastaan hetkeen kokeillutkaan, joten se vähän jännitti. Hidas kävely on ollut aina meidän bravuuri seuraamisessa. Tuuli kovasti, joten kallistin päätäni, että kuulisin liikkeenohjaajan käskyt. Alku oli mielestäni aika hötkyilyä tai jotain. Eka istuminen meinas jäädä tekemättä, mutta kattoi siitä mun päästä, että jahas, nyt piti istua. Ja lisäksi jossain vaiheessa seuraamisen alussa Milla tökkäs mua käteen kuonollaan, etti sitä namia siitä kädestä ; ) No, tuomari ei ottanut ainakaan tuosta mun pään asennosta pisteitä, eikä Millan hitaasta ekasta istumisesta. Sivuasekeleet ja etenkin mun askeleet sivuille meni mun mielestä hyvin. Tosin sen verran kai jännitin, etten meinannu muistaa kumpi on oikea : ) Pisteitä lähti juoksuosuudesta, jossa edisti. Pisteet 8.

Idioottirinki, tässä jännitettävää oli se, meneekö Milla maahan vai jääkö istumaan. Mutta kaikki loistavasti, ilman mun pieniä varmistuksia olis ollu täys 10, mutta nyt siis 9 pistettä.

Luoksetulo, ekan kerran tein kokeessa tietoisesti niin, että käytän kaksoiskäskyä. Tuomarille piti ilmoittaa mikä käsky on, sanoin että molemmat, ja lisäsin sitten, että katsotaan. Näin heti alkuvauhdista, että pakko käyttää molempia, eli kättä ja käskyä seisomaan pysähdyksessä, että Milla pysähtyisi. No, käytin molempia ja loistava pysähdys. Maahanmenossa eteni aika paljon, ja tuomari sanoikin, että koira kyllä yritti, mutta ei pystynyt vauhdin takia. Pisteitä väheni mun kaksoiskäskystä ja etenemisestä. Mutta ei tullut nollaa, pisteitä 6,5.

Ruutu, tämä oli ehdottomasti yksi jännitettävistä liikkeistä. Sanoin taas aluksi, merkki, ruutu, niin että Milla olis ettinyt ne katseellaan. Näytti taas tapansa mukaan siltä, ettei tiedä missä se ruutu on, mutta tällä kertaa en hermostunut siitä. Näin on välillä tehnyt treeneissäkin, mutta silti mennyt ok. Merkille tosi hyvin ja hyvä pysähdys. Lähti ruutua kohti hyvin, mutta sitten meni kehänauhan päällä olevan kiven luo, ja sen verran kehän ulkopuolelle, että kaikki tassut oli ulkopuolella. Pysähtyi sinne, olin hiljaa, sitten näytti siltä, että lähtee haahuilemaan mihin sattuu, otin riskin ja sanoin ruutu. Meni hienosti ruutuun! Sitten hätäilin vähän itte, ja sanoin heti seis, kun oli vähän ruudussa, mokailin, ja odotin liikkurin käskyä, mutta muistinkin, että mä ittehän sen komennan maahan. Milla meni hienosti tän lopun, vaikkei sitä olla edes treenattu. Oon silti aika tyytyväinen, vaikkei pisteitä tullutkaan. Itse asiassa me saatiin tästä kaksi nollaa... Eka kun poistui kehästä, toka, ei ollut tarpeeksi paljon ruudussa.

Ohjattu nouto, saatiin oikea kapula. En osannut tätä sen ihmeemmin jännittää, vaikka onkin takunnut. Tosin suunta on silloin ollut aina vasen. Merkille vähän hitaammin kuin ruudussa, mutta ihan hyvin. Lähti todella vauhdilla kapulalle, ja oikealle kapulalle vielä! Kaappas sen maasta niin, että hiekka pöllys ja tais suuhunkin tulla. Iloisesti takaisin. Tässä taisi perusasento jäädä tekemättä, mutta muuta en muista mitä tapahtui. Pisteitä vain 7,5, eli jotain muutakin täytyi olla kuin perusasennon puuttuminen.

Hyppynouto, tämä ihan ok. Itte mokasin, annoin käskyksi vain tuo, vaikka yleensä on hyppy, tuo. Onneksi Milla ei häiriintynyt tästä, vaan teki ihan hyvin. Pisteitä lähti siitä, että kopsautti jalkansa esteeseen, eli 8 p.

Tunnari, lähti hyvin, ehkä melkeinpä ennakoi... Haisteli paria kapulaa, ja sitten otti oman. Kamalaa pureskelua, josta sitten ne pisteet lähti, sekä siitä, että jäi vinottain istumaan mun viereen. Pisteet 7.

Kaukot, tämä oli siis se liike missä en keskittynyt ollenkaan, huomasin sen sitten vasta kun liike loppui, että omat käskyt oli aika lailla huiskaisuja vain. Mutta, Milla ekalla maahan. Siihen ne hyvät puolet sitten jäikin. Eka asennonvaihto tais olla seisomaan nousu, mutta eipä noussut ja ainakin yksi jäi tekemättä, eli meni päin honkia. 0 p. Tulipa tässä vain mieleen, että tuuli oli siis kova, mutta tuuli tais tulla mun takaa, joten kyllä olis varmaan pitänyt kuulla käskyt. En ole tainnut ikinä testata, kummastako käskystä Milla asennonvaihdot tekee, suullisesta ja kädestä.

Tyytyväinen olen silti, vaikka nollia tuli 3 kpl. Omia pisteidenmenetyksiä oli muutama, ja loput tais olla vain siksi, että liikkeistä puuttuu hienosäätö. Yhteispistemäärä 163,5 p, ei tulosta.

Mutta se istuminen, pähkäilin tätä tuomarin kanssa kokeen jälkeen. Ittelle oli jo tullut mieleen se, että kun mua jännittää kamalasti ja jo kehään mennessä Milla haistelee maata, että onko jo tuo jotain mua rauhoittavaa juttua. Ja sitten se, että jos Millaa jännittää siksi, että mua jännittää ja rauhoittelee itteään ja mua sillä, että menee kesken kaiken maahan. Tuomari itte ehdotti, että jos muille käy, otetaan koko liike kokeenomaisesti. Kanssakilpailijat suostui tähän, joten otettiin uudestaan. Kaveri kuvasi kameralla koko liikkeen. Milla oli aluksi ihan samanlainen kuin itse kokeessa, eli katteli muualle ja oli sen näköinen ettei kiinnosta. Istui tällä kertaa kauemman, mutta meni silti maata. Menin korjaamaan ja tuomari huikki mulle ohjeita. Mun pitää mennä rauhallisesti, laittaa se takaisin istumaan ja pienet silitykset ja piiloon. Milla meni vielä toisen kerrankin maahan ja menin takaisin korjaamaan. Tällä kertaa en meinannut saada sitä millään nousemaan istumaan, ja teinkin omasta mielestäni mokan, painostin aika tavalla nousemaan. Mutta lopputulos oli se, että Milla rauhoittelee tuolla meitä molempia. Videolta näkyi niin selvästi tuo rauhoittelu... Tässä onkin nyt sitten pohdittavaa miten korjaan tilanteen. Ainakaan en saa näyttää kiukkuiselta tai mitään, kun meen korjaamaan. Lyhyitä aikoja, paljon palkkaa, välillä paluu koiran luo sen takaa. Ja itte mietin, että esim. jollain parkkipaikalla missä on liikennettä, vois kokeilla ottaa. Mutta mun täytyy nyt jotain keksiä siihen, etten jännitä niin kovasti ja jotain semmosta, millä pystyn rauhoitella Millaa ennen koetta. Tässä on vain tämmöinen kiva kierre, mä jännitän tuota, Milla jännittää siksi kun mä jännitän, liike epäonnistuu ja mä jännitän seuraavas kokees vielä enempi...

Mutta erittäin hienoa, että tuomari ehdotti itse tuota "uusintaa" ja etenkin, että tällainen tilanne järjestyi. Siitä kiitos tuomarille, liikkurille ja järjestäjille, jotka odottivat kehän kanssa. Sekä tietysti kilpailijoille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti