maanantai 20. huhtikuuta 2009

Vähän nomea

No niin, mun viikonlopun koulutusrupeama on onnellisesti ohi ja kait ihan hyvinkin se meni.

Oikeastaan koirien kanssa en ole puuhaillut nyt mitään. Ei ole oikein kauheasti huvittanut. Torstaina sattui vahinko Lucalle, ja sillä on jalka paketissa, ainakin vielä tämän viikon. Katsotaan maanantaina kontrollikäynnissä, mitä lääkäri sanoo.

Tuolla pikku toipilaalla kyllä alkaa virtaa olla ihan entiseen malliin. Mitään oikeastaan en ole sen kanssa nyt tehnyt. No, eilen tosin otin kerran luoksetulo-pillityksen ruokakupin kanssa, Luca ihan vieressä. Se on niin ahne ruoan perään, joten ei voi kuvitellakaan muuta. Eilen taisin ottaa namin kanssa istumista pari kertaa. Se on sopivan rauhallinen juttu minkä voi tehdä. Tänään sillä onkin ollut ja tulee olemaan jännempi päivä. Olin vienyt takapihalle variksen, jonka Luca sitten pissakäynnillä löysi. Oon näyttänyt sille vasta sen lokin siiven, joten oli mielenkiintoista nähdä reagointi tuohon. Meni paljon reippaammin kuin sille lokin siivelle. Luca käveli heti variksen luo (kun oli eka haistanut missä se on), nyppäs vähän siiven kärjestä ja nappas sen suuhunsa. Kyllähän se sitä vielä ravisteli, eli en näytä taas hetkeen mitään riistaa. Hyvä puoli tässä on se, että se toi sen variksen sitten mulle, kun pyysin luo. Sen verran kiva varis kai oli, että oli aika tiukka ote. Mutta ei mitenkään liian tiukka. Muistaakseni Milla oli samanlainen pentuna, kun näki ekan kerran variksen. Mutta aika tyytyväinen olen tuohon.

Ronja ei ole oikeastaan tehnyt mitään. No, kokeili se kantaa varista tänään takapihalla. Suunnisti heti varikselle, otti sen ja toi mulle. Sillä on aina ollut hyvä ote mutta luovutukset on huonoja. Mutta ei se mitään.

Milla oli mulla lauantaina koko päivän mukana koulutuksessa. Koulutuksen lomassa sekin sai tehdä pari harjoitusta, vaikka mulla on sellainen periaate, että jos itte oon pitämässä jotain koulutusta, en oman koiran kanssa tee. Mutta kun koulutettavat vaatimalla vaati, että otan senkin välillä : ) Eli kyseessä oli nomekoulutus. Otin Millalle sellaisen vaihtamisen estämis-harjoituksen. Koira oli keskellä istumassa, ja siitä heitin/vein 4 damia koiran ympärille, viides dami heitettiin koirasta pois päin. Koira haki sen, ja sillä aikaa kun Milla oli hakemassa sitä, juoksin itte toiseen suuntaan niin kauas, että palauttaessaan Milla joutui tulla kaikkien ohi. Vilkaisi kyllä tullessaan kaikki damit, mutta ei yrittänytkään vaihtaa. Hyvä. Toinen harjoitus oli markkeeraus. Mä tein sen vain ykkösenä, kun ne ei aina onnistu, ja maasto oli ihan erilainen kuin missä ollaan ikinä treenattu. Eli lähetyspaikka oli sellaisen hiekkakuopan toisella reunalla, vähän korkeammalla, jotta näkee heiton. Heitosta näkyi osa, ei putoamispaikkaa. Jos koira meni suoraviivaisesti, se ylitti sellaisen kuopan ja nousi sieltä pois ja ylitti sorakasan. Tämä meni tosi hyvin meillä. Koulutuspäivän päätteeksi tehtiin kouluttajien omille koirille pari tehtävää. Ensimmäinen oli 3-markkeeraus. Omalta kohdalta huomasin, että tällainen systeemi ei sovi mulle. Mä kävin itte kierroksilla päivän päätteeksi, enkä osannut keskittyä vielä kunnolla omaan koiraan. Joten mun lähetykset markkeerauksille oli vain sellaisia hätäisiä. Pieleenhän ne meni. Tehtävä otettiin kahdessa palassa aluksi. Eka 1-markkeeraus, heitto näkyi, ei putoamispaikka. Se meni hyvin. Sitten otettiin 2-markkeeraus, joista toinen putosi samaan paikkaan, mistä aikaisemmin päivällä haettiin tuo ykkönen. Lisäksi tuohon kohtaan oli tehty muutakin, joten hajua siinä ainakin oli. Toinen näistä kakkosista meni sellaiseen "koloon" sorakasojen väliin. Tämä oli uskomattoman vaikea kohta useammalle koiralle. Niin myös meille. Tätä tahkottiin muutama kerta, ja lisänä ne mun hätäiset lähetykset. Vihdoin sain onnistumaan, ja otettiin sitten 3-markkeerauksena. Nyt jo muistaakseni keskityin lähetykseen ja tais se suht hyvin onnistuakin. Eka annoin Millan hakea kummanko se itte halus (siis näistä mitä kokeiltiin 2-markkeerauksena). Sitten halusin, että se hakee sen ykkösen, joten viimeiseksi jäi se vaikea. Mutta nyt se muistaakseni meni ihan hyvin. Mutta tuossa tahkotessa tuli todettua taas se, että pilliä ei kuunneltu, tai tällä kertaa vois pitää paikkansa se, ettei se kuullut sitä. Oli meinaan niin kova tuuli ja myrsky jo tuossa vaiheessa. No, sen tiedän, että sitä pitää muutenkin treenailla. Toinen tehtävä mikä otettiin, oli yhdistetty muisti-, markkeeraus- ja ohjaustehtävä. Ekaksi vietiin koiran kanssa muistidami. Tässä meistä oikealle. Sen jälkeen tuli suht lähelle 1-markkeeraus, joka haettiin heti pois. Tämän jälkeen kauas tuli toinen ykkönen, joka haettiin pois. Sillä aikaa kun koira palautti, heittäjä tiputti maahan damin ohjausta varten. Vielä heitettiin siihen lähemmäs ykkönen ja otettiin pois. Sitten otettiin se dami ohjauksella sieltä kaukaa. Tähän asti meillä meni ihan hyvin, ja periaatteessa ohjauskin, Milla vain teki sellaisen mutkan, mutta eteenpäin se kuitenkin meni. Itte en vain tykkää, jos se noita mutkia tekee. Lopuksi otettiin vielä se muistidami pois. Palautukset ja luovutukset oli hyviä kaikkien tehtävien aikana. Muutoin en oikein tiedä mitä mieltä olisin. Osa meni hyvin, osa ei, johtuen osaksi musta. Tänään Milla näki pitkästä aikaa variksen takapihalla. Heti suunnisti sinne ja otti suuhun. Olin kyykyssä ja toi siihen lähelle, en yrittänytkään ottaa varista pois, joten alkoi pyörimään siinä ja tiputti variksen maahan. Otti itte sen siitä suuhun, ja sillä aikaa olin vaihtanut paikkaa ja kutsuin luo. Olin taas kyykys. Tällä kertaa se tarjos sitä varista mulle suuhun, mitä ei välttämättä ole aikaisemmin tapahtunut. Kun en muista. Tosi hienosti tuo jälkimmäinen. Hyvä.

Huomenna olis tarkoitus mennä tokoilemaan Millan kans. Mulla on uusia merkkejäkin testattavaksi. Ronjakin tulee mukaan, kattotaan miten huomiset treenit menee.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti