torstai 22. lokakuuta 2009

Lokakuuta jo mennään

Taas on melkein kuukauden tauko kirjoituksissa. No, ei se haittaa, kirjoitetaan nyt sitten vähän enemmän. Tuleepahan enempi luettavaa ;)

Jos vaikka aloittais Ronjasta. Ollaan oltu Ronjan kanssa mukana kaverikoira-toiminnassa, ja saatiin tietää, että saadaan jokin tunnustus tästä toiminnasta. Palkitsemistilaisuus tapahtuu lauantaina Areenan näyttelyssä. (Nyt vain jännittää se, että onhan mun postittama lomake mennyt perille...) Ihan kiva juttu, tuollaista tuskin toiste tulee vastaan.

En ole pitkään aikaan uskaltanut rapsutella Ronjaa mahasta, ettei sieltä vain löytyisi lisää patteja. Nyt sitten viikonloppuna jostain syystä rapsuttelin, ja voi hitsi, löysin taas uuden patin. Varattiin leikkausaika maanantaiksi. Toivottavasti kaikki menee hyvin. Sääli vain Ronjaa, raukka on niin sekaisin maanantain, ja muutenkin on kurjaa ne pari viikkoa, kun pitää olla trönön kanssa.

Millan kanssa ollaan tuon Kyröskosken tokon jälkeen käyty parissa kokeessa. Toinen oli lokakuun alussa Kokkolassa, Kinnunnen tuomarina. Ei saatu vaihteeksi tulosta. Mä en tiedä mitä Milla taas hommaili kokeessa. En tiä vaikuttiko asiaan se, että mä en joko jännittänyt, tai sitten jotenkin salaisesti iteltäni jännitin tuota tuomaria. Yleensä viime aikoina tuolla ei olla onnistuttu. No, tuomari tykkäs Millasta, ja sitä harmitti, kun ei saatu tulosta.
Tässä pisteet ja kootut selitykset:
- Istuminen 10, jee :D
- Paikalla makuu 8, ennakoi ryökäle liikkurin tulosta lähelle istumaan nousun.
- Seuraaminen (olihan siis oikein koirantapposeuruu, siis niin pitkä, ettei vielä ole toista samanlaista vastaan tullut!) 8,5. Mä en ollut tyytyväinen, koska Milla piti nyt sivusuuntaan etäisyyttä jonkin verran, mutta tuomari sanoi, että oli EVL:n paras seuraaminen.
- Idari 0 :O Kuulemma itte aiheutin nollan, kun annoin istumiseen kaksi käskyä, jos olisin ollut hiljaa, oltais kuulemma saatu 7. Eli jos ei tee ekalla käskyllä liikettä, ei kannata antaa toista.
- Luoksetulo 0, ei edes meinannut pysähtyä, hidasti vähän seisomisen kohdassa, ja maahanmenon tuli liikaa eteenpäin.
- Ruutu 0, merkille hyvin, ja sitten teki taas sen, että mun ja ruudun välistä singahti ihan muualle, ja tällä kertaa kehästä pois, keltainen kortti. Ja niin hyvin kun se on tätä tehnyt.
- Ohjattu nouto 8, en muista mistä meni pisteet, kait mun hätäilystä kapulan otossa, vaikka ihan normaalisti otin.
- Hyppynouto 9,5, puoli pistettä lähti jostain semmosesta, ettei ollut visuaalisesti ihan täys 10?
- Tunnari 8,5, en muista mistä lähti pisteet.
- Kaukot 7, muutoin teki kaukot muistaakseni ihan hyvin, paitsi yhteen vaihtoon 2 käskyä, ja oliskohan edennyt pikkuisen.
Yhteispisteet 177,5.

Toinen koe olikin sitten Kaustisella viikko tuon jälkeen. Tuomarina Aula.
Mä sain ittelleni hyvän vireen ja käskytyksen ja Milla teki sitten sen mukaan.
Tässä taas pisteet
- Paikalla istuminen 10 :D
- Paikalla makuu 10 (papereihin merkitty 8 :(, mä oon ihan varma, että saatiin 10.
- Seuraaminen 7,5. En ollut yhtään tyytyväinen seuruuseen, haisteli maata, se hiton kalkki ja väljyys sivusuunnassa oli taas aikamoinen.
- Idari 10 :D
- Luoksetulo 6, hidasti seisomisen kohdalla, muttei pysähtynyt, maahanmenon teki muistaakseni ihan ok.
- Ruutu 0 :( Ruudussa oli viivoina käytetty (ja muuallakin kehässä, esim. merkin ympärillä oleva viiva) lehmille tarkoitettua ruokintakalkkia. Milla hämääntyi tästä aika tavalla, ei ole ikinä vielä tullut vastaan. Jo merkillä oli ongelmia, ei pysähtynyt ja kun olin hiljaa, tuli mun luo. Ilmeisesti tästä jo tuli 0. Mutta lähetin uusiksi merkille, ok, ja ruutuunmenokin hyvä, samaten pysähdys sinne. Mutta kun käskin maahan, lähti haistelemaan ruudun viivoja ja sitten juoksi mun luo. Ja tuota se nyt sitten tekee, prkl!
- Ohjattu nouto 9, piste lähti pureksimisesta. (Liikkuri ei kysynyt onko valmista, joten juteltiin tuomarin kanssa, huomasin jossain vaiheessa että, oho, se vie sitä kapulaa.
- Hyppynouto 10, liikkuri ei säätänyt esteen korkeutta, oli tosi matala, enkä hoksannut itte koko korkeutta, ennen kuin Milla jo hyppäs.
- Tunnari 9, oliskohan lähteny pureksimisesta tai jostain. En muista.
- Kauko-ohjaus 9, tämä olis ollu 10, ellei olisi ennakoinut istumaan nousua lopussa.
Pisteitä oikeasti 246,5 ja 2-tulos. Ruudusta olis riittänyt vaivaiset 5 p. Voi vain todeta, että hiton kalkki sai paljon huonoa aikaan.

Oon ilmoittaunut Millan nyt vielä yhteen kokeeseen, mutta enää ei ole mikään kiva mieli lähteä sinne, kun tuo ruutu on alkanut tökkiä. Samaten luoksetulo. Taas etenee, vaikka on tässä muutamia kertoja tehnyt tosi loistavia pysähdyksiä. Toisessa kokeessa ollaan varalla, mutta tuskin päästään. Ja tässäkin on jotain ihme takkua. Mä oon ihan varmasti laittanut viestiä (eri otsikolla) ilmoitusten vastaanottajalle ennen yhtä kaveria, ja toisen viestiä toisella otsikolla sen jälkeen, niin ollaan sitten niin kuin 6 koiraa jäljempänä, vaikka pitäis olla ennen sitä. Tai sitten ilm.vast.ottaja otti herneen nekkuun mun toisesta viestistä. Mitäs ei lue postia kunnolla. Mutta tuskin päästään tuonne, ja jotenkin on into ja vire kadonnut. Harmittaa vain nuo vähältä piti-kokeet. Toivon mukaan saan meille samanlaisen vireen ensi vuonnakin. Tuon yhden kokeen jälkeen vaihdetaan hetkeksi treenattavaa lajia ja harjoitellaan tokoa epäsäännöllisesti.

Sitten Luca-poika. Meillä on nyt sitten kakkosluokkalainen. Kennelkerhon 1-luokka loppui tämän viikon maanantaina semmoseen testiin. Testissä piti suorittaa istuminen pelkällä käskyllä, sivulle-tulo ilman namia (mä jännitin tätä ihan hirveästi, mutta Luca yllätti) ja "seuraaminen". Seuraamisessa sai käyttää namia kädessä ja liikkeestä piti istua. Päästiin kirkkaasti läpi. Ja heti samana iltana ilmoittauduin kakkosluokalle.

Noutokurssilla ollaan oltu nyt kerran, huonolla tuloksella. Mulla ei ollut pitkä pinna, ja Lucaa kiinnosti kaikki muu kuin minä, mun kanssa tekeminen tai dami. Kyllä se sitä damia hetken kantoi, pari metriä, mutta siinä kaikki. Tiputti maahan, ja meni syömään jäniksen papanoita. Ens kerralla täytyy mennä paljon aikaisemmin ja tylsistyttää se ennen alkua, josko vaikka sitten.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti